Krakowska orkiestra na Konkursie im. Ady Sari

Podczas Koncertu Finałowego oraz Koncertu Laureatów XXI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari Artystom będzie towarzyszyć Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Marty Kluczyńskiej.

Orkiestra Opery Krakowskiej

Istnieje od ponad 60 lat, biorąc udział w spektaklach operowych i koncertach macierzystej instytucji. Zespół stale rozwijający się, wszechstronny i gotowy do podjęcia różnych wyzwań artystycznych. Zwłaszcza w ostatnich latach krytycy i recenzenci zwracają uwagę na jego rozwój. Orkiestra występowała na wielu festiwalach krajowych - Festiwalu im. Stanisława Moniuszki w Kudowie-Zdroju, Bydgoskim Festiwalu Operowym, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju oraz zagranicznych – Festiwalu i Konkursie Operowym w Szeged (Węgry), słowackim Festiwalu Zámocké hry zvolenské i na Festiwalu Operowym w Kuwejcie. Jest także stałym gościem Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu i Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku. Zespół posiada na swym koncie m.in. nagranie DVD światowej prapremiery spektaklu Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69 Karola Szymanowskiego pod kierownictwem muzycznym Piotra Sułkowskiego (2007) oraz nagrania DVD dwóch koncertów z cyklu Arie Oper Świata, organizowanych rokrocznie podczas Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, oba pod kierownictwem Łukasza Borowicza. W ostatnim czasie Orkiestra pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka nagrała dwie płyty CD dla wytwórni Dux – koncert Per due donne w wykonaniu Katarzyny Oleś-Blachy i Moniki Korybalskiej oraz koncertowe wykonanie opery Stanisława Moniuszki Beata (2019).

Marta Kluczyńska

Dyrygentka o bogatym repertuarze operowym, baletowym i symfonicznym, Stale poszukuje nowych dróg interpretacyjnych i nieoczywistego repertuaru wartego pokazania szerokiej publiczności.

Jest pomysłodawczynią i dyrygentką cyklu koncertowych wykonań zapomnianych polskich oper w Teatrze Wielkim Operze Narodowej (2022 – Henryk Jarecki Barbara Radziwiłłówna, 2024 – Ludomir Różycki Beatrix Cenci, 2025 – Ludwik Grossman Duch Wojewody). Od roku 2018 obejmuje dyrekcję muzyczną corocznych plenerowych widowisk operowych przed Pałacem w Nieborowie, (m.in. w roku 2019 - W. A. Mozart Don Giovanni, 2021 – W. Żeleński Goplana, 2022 2023 – W.A. Mozart Czarodziejski Flet, 2024 – A. Dvorak Rusałka).

W lutym 2025 zadebiutowała z zespołami Birmingham Royal Ballet oraz Royal Ballet Sinfonia prowadząc spektakle Kopciuszka Sergiusza Prokofiewa w Birmingham i Manchesterze. Od sezonu artystycznego 2008/09 związana jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie po raz pierwsze zadyrygowała w wieku 24 lat (spektakl W krainie czarodziejskiego fletu). Następnie powierzono jej do prowadzenia spektakle operowe, m.in.: Straszny dwór, Sen nocy letniej B. Brittena, prawykonania oper w ramach Projektu ‘P’, oraz baletowe: Harnasie, Romeo i Julia, Dziadek do orzechów, Giselle, Korsarz, Tristan i wiele innych. W 2024 roku, wspólnie z Anną Hop stworzyła i poprowadziła w TWON nową wersję baletu Mieczysława Wajnberg Pinokio (org. Złoty Kluczyk). W Operze Narodowej pełniła także funkcję Kierownika Muzycznego Polskiego Baletu Narodowego.

Stale współpracuje z orkiestrami symfonicznymi, m.in. z Sinfonią Varsovią (najbliższy koncert 10 maja 2025 w ramach inauguracji festiwali Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu), Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonieorchester Wuppertal, Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej, Orkiestrą Filharmonii Sarajewskiej, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie, Orkiestrą Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim, Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Współpracowała również z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Wrocławską, Polską Operą Królewską, Landestheater Coburg.

Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel. W roku 2019 wzięła udział w programie Hart Institute for Women Conductors w The Dallas Opera. Uczestniczyła w warsztatach organizowanych przez European Network of Opera

Academies: podczas Edinburgh Festival i w Académie Européene du Festival d’Aix-en-Provence.