Akompaniatorzy XXI edycji Konkursu

Śpiewakom startującym w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari towarzyszyć będą m.in. wybitni pianiści, zapewnieni przez organizatora.

Natalia Gaponenko

Absolwentka Narodowej Akademii Muzycznej im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie, gdzie kształciła się w klasie prof. Natalii Gridniewoj. Swoją karierę zawodową rozpoczęła jako akompaniatorka w przyuczelnianym studium operowym oraz w klasach wybitnych ukraińskich profesorów: Marii Stefiuk, Iwana Ponomarenki i Walerego Bujmistra.

Od 2018 związana z Warszawską Operą Kameralną, gdzie pełni funkcję korepetytora solistów-śpiewaków. Występuje z Orkiestrą Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, realizując partie czelesty i fortepianu w spektaklach takich jak „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta i „Medium” G. C. Menottiego, a także recytatywy na pianoforte w operach „Così fan tutte”, „Idomeneo”, „Don Giovanni” W. A. Mozarta oraz „Il giovedì grasso” G. Donizettiego. Bierze również udział w koncertach organizowanych przez Warszawską Operą Kameralną, m.in. Snack Opera i Café Mozart.

Jako vocal coach oraz pianistka orkiestrowa w latach 2015–2018 pracowała w Operze Wrocławskiej, a od 2018 roku związana jest również z Operą Bałtycką w Gdańsku. Regularnie uczestniczy w produkcjach operowych, współpracując z wybitnymi dyrygentami, takimi jak: Michał Klauza, José Maria Florêncio, Przemysław Fiugajski, Paweł Przytocki, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Matteo Pagliari, Stefan Plewniak, Marcin Sompliński, Piotr Borkowski czy Piotr Sułkowski.

Brała udział w prestiżowych warsztatach wokalnych, w tym w Young Singers Project w Salzburgu (2010), Lindemann Young Artist Development Program przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku (2012–2013) oraz w 42. Zimowym Kursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (2025).

Współpracuje z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, biorąc udział w projektach studenckich pod kierownictwem Michała Znanieckiego, a także z Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy („Człowiek z La Manchy”) oraz Teatrem Studio („Mahagonny. Ein Songspiel / Afterparty”).

Jako akompaniatorka towarzyszy śpiewakom na międzynarodowych konkursach w Polsce i za granicą, m.in. na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Operze Śląskiej w Bytomiu, Belvedere Singing Competition oraz Neue Stimmen.

W Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach prowadzi kursy fonetyki oraz praktyki wykonawczej dla studentów wydziału wokalno-aktorskiego. Akompaniuje także na kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez prof. Bogdana Makala, prof. Kałudiego Kałudowa i prof. Marka Rzepkę.

W latach 2022–2024 pełniła funkcję kierownika muzycznego cyklu Opera na Koszykach, organizowanego w Warszawie przez Julian Cochran Foundation, w ramach którego realizowane były m.in. „Cyganeria” G. Pucciniego, „Czarodziejski flet” oraz „Wesele Figara” W. A. Mozarta.

Manfred Schiebel

Urodził się w Wiedniu. W wieku 7 lat zaczął uczęszczać do „Mozart-Sängerknaben, Vienna”, gdzie rozpoczęły się jego pierwsze lekcje muzyki. Kontynuował kształcenie muzyczne na Hochschule für Musik w Wiedniu gdzie ukończył studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Thomasa Kreuzbergera, studia dyrygentury w Hochschule fuer Musik w Wiedniu u prof. Karla Oesterreichera oraz studia akompaniamentu u dra Haralda Goertza. Od 1991 uczy na MUK – Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien (Prywatnym Uniwersytecie Muzyki i Sztuki miasta Wiednia / dawne konserwatorium), a od 2002 również na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Pracował jako akompaniator ze sławnymi artystami, takim jak E. Gruberova, E. Garanca, G. Bumbry, M. Zampieri, M. Erdmann, I. d’Arcangelo, F. Bonisolli, G. Taddei, L. Nucci, F. Furlanetto, S. Ramey, J. Botha, G. Tichy, R. Trost, W. Fink, Miroslav i Peter Dvorsky, Wiedeński Chór Chłopięcy i wielu innych, z którymi dawał już koncerty na 5 kontynentach. Był także akompaniatorem w różnych klasach mistrzowskich oraz pracował ze słynnymi nauczycielami śpiewu, takimi jak Martha Eggerth, Helena Łazarska, Jewgenij Nesterenko, Krassimira Stojanowa, Leo Nucci, Walter Berry, Hilde Zadek. Sam również prowadził kursy mistrzowskie dla śpiewaków i pianistów, nie tylko w Polsce (na przykład na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu), ale i w całej Europie oraz w Teheranie i Hawanie. W latach od 1994 do 2008 był dyrektorem artystycznym Towarzystwa Chóralnego „Młody Wiedeń”, z którym odniósł sukcesy w wielu krajach, między innymi koncertując dla rodziny królewskiej w Tajlandii. Pracował z różnymi chórami, a obecnie prowadzi chór studentów przy Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Kilka lat temu założył duet pianistyczny na cztery ręce z polskim pianistą Marcinem Koziełem, z którym dawał koncerty między innymi w Austrii, Polsce, we Włoszech i na Łotwie. Od 2011 jest dyrektorem muzycznym festiwalu muzyki kameralnej „Klassik im Advent“ w Austrii, który odbywa się w dużym hotelu na szczycie góry o wysokości prawie 2000 m n.p.m. Jego repertuar jest bardzo bogaty i szeroki. Składa się z pieśni klasycznych i oratoriów, oper, operetek i musicali. Obejmuje także muzykę kameralną oraz wiedeńską i austriacką muzykę ludową. Zapraszany jest do realizacji licznych projektów muzycznych. W kręgu jego zainteresowań jest także muzyka teatralna i wokalna. Zainteresowania te realizuje intensywnie jako dyrektor muzyczny Festiwalu im. Nestroya na Zamku Liechtenstein z Ksch. Elfriedą Ott (1993). Koncertuje i nagrywa płyty CD jako dyrygent chóru, pianista i organista. Tworzy audycje muzyczne dla telewizji i radia.

Aleksander Teliga

Pianista, korepetytor, vocal coach. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki w Białymstoku oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W latach 2016-2021 był uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów - Akademii Operowej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, gdzie doskonalił swój warsztat pod kierunkiem Eytana Pessena.

Umiejętności w zakresie pracy ze śpiewakami rozwijał podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez takie autorytety jak: Helmut Deutsch, Thomas Lausmann, Hedwig Fassbender, Izabela Kłosińska, Anna Marchwińska, Lech Napierała, Maciej Pikulski, Francesco Massimi, Siergiej Leiferkus, René Massis, Olga Pasiecznik, Matthias Rexroth, Tobias Truniger, Mariusz Kwiecień i Neil Shicoff. Pracował z tej miary dyrygentami co: Krzysztof Penderecki, Friedrich Haider, Patrick Fournillier, Łukasz Borowicz, José Maria Florêncio, Benjamin Bayl, Lothar Koenigs, Tadeusz Kozłowski, Marcin Sompoliński, Andrzej Knap, Yaroslav Shemet, Michał Klauza i inni.

Koncertował m.in. w Oper Frankfurt, Opéra de Marseille, Teatro Ghione w Rzymie, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Polskim w Warszawie, Narodowym Forum Muzyki, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Występował także w Austrii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, Białorusi, Hiszpanii oraz Korei Płd. Stale współpracuje z Orkiestrą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Realizował partię b.c. na pianoforte w spektaklach „Idomeneo”, „Don Giovanni” i „Così fan tutte” W. A. Mozarta, w polskiej prapremierze „Il giovedi grasso” i „Il campanello di notte” G. Donizettiego w WOK oraz „Così fan tutte” w TW-ON.

Jako pianista konkursowy towarzyszył śpiewakom m.in.: na Międzynarodowym Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie (2019, 2022), Concorso Lirico Internazionale Ottavio Ziino w Rzymie (2022), Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2021, 2023), Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy (2021, 2023) gdzie otrzymał Nagrodę Specjalną dla wyróżniającego się pianisty (2021), Międzynarodowym Konkursie Operowym im. Franciszka Mireckiego w Przemyślu (2023), Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im A. Didura w Bytomiu (2024).

W charakterze pianisty-korepetytora solistów brał udział w przygotowaniu blisko 40 produkcji operowych, operetkowych i musicalowych - w tym światowych prapremier „Ślepego toru” K. Meyera, „Wòlô Bòskô“ Ł. Godyli czy „Tanga” M. Dobrzyńskiego. Współpracował z Warszawską Operą Kameralną, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu. Od 2021 roku związany zawodowo z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Od 2024 roku jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.