Pierwszy dzień przesłuchań I etapu
Edycja 2025
118 zdjęć
– „Cieszę się, że otworzyłam Konkurs. Choć emocje były ogromne. Jeszcze cała drżę” – powiedziała po zejściu ze sceny Gabriela Celińska, od występu której rozpoczął się dziś w Nowym Sączu pierwszy etap XXI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Młoda mezzosopranistka, która jest jeszcze studentką na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, zaprezentowała arię Idamante (Ah! Qual gelido orror / Il padre adorato) z II aktu opery „Idomeneo” Mozarta oraz recytatyw i arię Stephano (Depuis hier, je cherche / Que-fais tu blanche tourterelle) z III aktu opery „Romeo i Julia” Gounoda. Artystce towarzyszył pianista Manfred Schiebel.
Gabriela Celińska bierze udział w Konkursie po raz drugi. – „Byłam już w Nowym Sączu dwa lata temu. Ale od tego czasu wiele się pozmieniało w moim życiu, i zawodowym, i prywatnym. Aby ponownie brać udział w Konkursie skusił mnie skład Jury. Rzadko się zdarza, aby zgromadzić w jednym miejscu tak wiele wspaniałych osobowości związanych ze sztuką wokalną. Dlatego traktuję udział w Konkursie jako możliwość zaprezentowania się przed nimi” – mówiła Gabriela Celińska. – „Niezależnie od wygranej, o której każdy z nas marzy, nawet przegrywając można wygrać, bo być może ktoś z Jury nas zapamięta” – podkreślała.W pierwszym etapie śpiewacy wykonują po dwa utwory, a długość ich występu nie może przekraczać dziesięciu minut. Wśród tych dwóch, obowiązkowy jest utwór Mozarta. Drugi jest wyborem artysty, z listy podanych utworów. – „Długo zastanawiałam się nad doborem repertuaru, bo chciałam się wszechstronnie zaprezentować” – mówiła Alicja Paulina Ciesielczuk, która oprócz Mozarta, wykonała arię Madeleine z operetki „Bal w Savoyu” Abrahama. – „W Konkursie biorę udział po raz trzeci. To dla mnie szansa, by rok po studiach oprócz śpiewania zamówionych utworów na koncertach, jeszcze poszerzyć repertuar. Chciałam się także spotkać z jednym z jurorów, z panem Andrzejem Dobberem. Poza tym zmieniłam repertuar, głównie na niemiecki, wykonuję także operetki, więc pragnęłam pokazać się i z tej strony” – podkreślała. – „Lubię ten Konkurs, ma świetną organizację i bardzo miło tu być”.
Oceniając jurorzy zwracają uwagę na wiele aspektów. – „Ja szukam w każdym wykonaniu prawdy przekazu” – mówił Andrzej Dobber, juror tegorocznej edycji i laureat II nagrody Konkursu z 1985 roku. – „Oczywiście uczestnik musi umieć śpiewać, ale tę prawdę, muszę poczuć w jego głosie. Tę muzyczną opowieść musi mieć przefiltrowaną przez siebie. Aria jest fragmentem większej całości, co wpływa na sposób wykonania. Pieśń jest zaś zamkniętą miniaturą. Warto o tym pamiętać” – podkreślał Andrzej Dobber. – „Dziś kilka razy usłyszałem tę prawdę w głosie”.
Przypomnijmy, że artystów ocenia dziewięcioosobowe Jury pracujące pod kierunkiem Małgorzaty Walewskiej, mezzosopranistki, pedagog śpiewu, Dyrektor Artystycznej Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.
Warto pamiętać, że współtwórcą wokalnej interpretacji jest zawsze pianista. To w pianistach młodzi artyści czują oparcie i dzięki nim są w stanie tak dobrze zaprezentować utwór. Doświadczenie akompaniatora jest bezcenne i często pozwala osiągnąć bardzo dobry efekt. Niektórzy śpiewacy występują z własnym akompaniatorem, ale większość korzysta z proponowanych przez Konkurs pianistów, którzy mają wielkie doświadczenie pracy z wokalistami. W tym roku konkursowymi pianistami są niezwykli instrumentaliści, a także świetni korepetytorzy wokalni: Natalia Gaponenko, Manfred Schiebel i Aleksander Teliga. Zgodnie z regulaminem Konkursu Jurorzy, także w tym roku, nagrodzą najbardziej wyróżniającego się pianistę.
Dziś jury wysłuchało 29 uczestników Konkursu. Jutro, w sali widowiskowej organizatora Konkursu – Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ – kolejna tura przesłuchań I etapu i pierwszy werdykt. Wieczorem dowiemy się, kto przejdzie do II etapu.
Transmisje wszystkich przesłuchań konkursowych odbywają się na stronie: adasari.pl. Finał Konkursu będzie także udostępniony na międzynarodowej platformie operavision.eu, oferującej darmowe transmisje i retransmisje najsłynniejszych oper z największych scen Europy i świata.
Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
Biuro prasowe Konkursu