Chao Liu, baryton z Chin, który studiował w Central South University Teng Shuping, Luciano Pavarotti Municipal Theater Academy of Modena, a obecnie szkoli się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie zdobył I nagrodę (24 tys. zł) w kategorii głosów męskich na XX Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. II nagroda (11 tys. zł) w tej samej kategorii także powędrowała do Chin. Zdobył ją Liang Wei, tenor, absolwent Nantong University oraz Conservatorio Statale di Musica im. Giuseppe Verdiego w Turynie. „Gratuluję wszystkim kolegom. To był piękny Konkurs. Dziękuję wszystkim organizatorom. Jestem bardzo szczęśliwy” – mówił Chao Liu.
Weronika Rabek, polska mezzosopranistka z Gdańska, absolwentka Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze, studentka AM w Gdańsku i Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie oraz Hyejin Lee, sopranistka z Korei Południowej, absolwentka m.in. Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze otrzymały dwie równorzędne II nagrody (po 11 tys. zł) w kategorii głosów żeńskich. W tej kategorii jury nie przyznało I nagrody. „Jestem zaskoczona, zmęczona, oszołomiona. W sumie nie spodziewałam się” – mówiła Weronika Rabek. „Ale jestem bardzo szczęśliwa. Jutro zbiorę myśli i zastanowię się co dalej” – dodała.
Ponadto jury przyznało w kategorii głosów żeńskich III nagrodę (6 tys. zł) sopranistce pochodzącej z Korei Południowej – Celine Mun. W kategorii głosów męskich, III nagrody jury nie przyznało.
Wyróżnieniami (po 2,5 tys. zł) zostali uhonorowani: Iryna Haich, mezzosopranistka z Ukrainy i Adrian Janus, baryton z Polski. W tej edycji Konkursu po raz pierwszy została przyznana Nagroda im. Heleny Łazarskiej (5 tys. zł) za najlepsze wykonanie utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta. Otrzymała ją Justyna Khil za arię Donny Elviry „In quali eccessi/Mi tradi quell’alma ingrata” z II aktu opery „Don Giovanni”. Fundatorem tej nagrody jest Antoni Malczak, inicjator i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w latach 1985-2019. Hyejin Lee zdobyła także Nagrodę im. Ady Sari (2 tys. zł) dla najlepszego sopranu koloraturowego, ufundowaną przez Jacka Lelka, burmistrza Miasta Starego Sącza.
Laureaci XX Konkursu im. Ady Sari zostali obsypani deszczem nagród finansowych, rzeczowych i tych w postaci zaproszeń na koncerty. Protokół, który odczytywał dziś przed godziną drugą w nocy Wojciech Maciejowski, sekretarz jury, przerywany był co chwilę oklaskami młodych artystów. Pula nagród w tym roku wynosiła ponad 100 tys. zł (szczegóły poniżej, w protokole jury).
Finał Konkursu w Operze Krakowskiej poprzedzony został konferencją prasową, podczas której Małgorzata Walewska, przewodnicząca jury i Dyrektor Artystyczna Konkursu, Andrzej Zarych, dyrektor Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu oraz Piotr Sułkowski, dyrektor Opery Krakowskiej mówili o tegorocznej edycji wydarzenia. Zwrócili uwagę, że jest niezwykle międzynarodowa i na bardzo wysokim poziomie. Organizatorów zaskoczyła duża ilość śpiewaków z Azji perfekcyjnie przygotowanych, nie tylko muzycznie, ale także językowo. Zwłaszcza jurorów polskich, urzekła polska wymowa zagranicznych śpiewaków. Co ciekawe, azjatyccy artyści w kuluarach podkreślali, że dla nich niezwykle prosty jest język polski i nie byli w stanie zrozumieć, dlaczego Polacy uważają, że ich język jest trudny do śpiewania.
Przesłuchania finałowe odbyły się z udziałem publiczności, która oklaskiwała artystów. Koncertowi towarzyszyły wielkie emocje, bo poziom Konkursu był wysoki. Była to – jak mówiła dziennikarzom Małgorzata Walewska – wojna nerwów. Śpiewacy wykonywali po dwie arie, wybrane przez siebie z obowiązkowej listy utworów. Artystom towarzyszyła Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Piotra Sułkowskiego.
Finał poza Nowym Sączem, odbył się po raz pierwszy w historii Konkursu. Występ na scenie operowej, był dla wielu artystów nie tylko dużym przeżyciem, ale i szansą na większą promocję.
Śpiewaków oceniało międzynarodowe jury, pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej, w którym zasiadali: Marcin Habela – Profesor śpiewu na Genewskim Uniwersytecie Muzycznym, doradca artystyczny Akademii Muzycznej im. Tibora Vargi w Sion w Szwajcarii i Akademii Muzycznej szkoły Anargyriosa i Korgialeniosa na Spetses w Grecji; Beata Klatka – Dyrektor Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki oraz Kierownik AKADEMII OPEROWEJ Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie; Dominik Licht – Konsultant w zakresie castingu w Duńskiej Operze Królewskiej w Kopenhadze; Rebekah Rota – Dyrektor Opery w Wuppertalu w Niemczech (od sezonu 2023/2024); Keith Bernard Stonum – Dyrektor Artystyczny Jungen Oper im NORD (Staatsoper Stuttgart, Niemcy), śpiewak oraz Wojciech Maciejowski (sekretarz).
W sobotę, 13 września, o godz. 12:00, w Hotelu Beskid w Nowym Sączu, odbędzie się konferencja prasowa, podczas której laureaci, jurorzy, a także organizatorzy Konkursu będą do dyspozycji mediów.
Wieczorem zaś, o godz. 18:00, w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu rozpocznie się Koncert Laureatów, podczas którego zwycięzcom zostaną wręczone nagrody. Wydarzenie będzie transmitowane na stronie: www.adasari.pl
Przypomnijmy, organizatorem Konkursu jest Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu, a współorganizatorem tej edycji – Opera Krakowska.
Ponadto jury przyznało w kategorii głosów żeńskich III nagrodę (6 tys. zł) sopranistce pochodzącej z Korei Południowej – Celine Mun. W kategorii głosów męskich, III nagrody jury nie przyznało.
Wyróżnieniami (po 2,5 tys. zł) zostali uhonorowani: Iryna Haich, mezzosopranistka z Ukrainy i Adrian Janus, baryton z Polski. W tej edycji Konkursu po raz pierwszy została przyznana Nagroda im. Heleny Łazarskiej (5 tys. zł) za najlepsze wykonanie utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta. Otrzymała ją Justyna Khil za arię Donny Elviry „In quali eccessi/Mi tradi quell’alma ingrata” z II aktu opery „Don Giovanni”. Fundatorem tej nagrody jest Antoni Malczak, inicjator i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w latach 1985-2019. Hyejin Lee zdobyła także Nagrodę im. Ady Sari (2 tys. zł) dla najlepszego sopranu koloraturowego, ufundowaną przez Jacka Lelka, burmistrza Miasta Starego Sącza.
Laureaci XX Konkursu im. Ady Sari zostali obsypani deszczem nagród finansowych, rzeczowych i tych w postaci zaproszeń na koncerty. Protokół, który odczytywał dziś przed godziną drugą w nocy Wojciech Maciejowski, sekretarz jury, przerywany był co chwilę oklaskami młodych artystów. Pula nagród w tym roku wynosiła ponad 100 tys. zł (szczegóły poniżej, w protokole jury).
Finał Konkursu w Operze Krakowskiej poprzedzony został konferencją prasową, podczas której Małgorzata Walewska, przewodnicząca jury i Dyrektor Artystyczna Konkursu, Andrzej Zarych, dyrektor Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu oraz Piotr Sułkowski, dyrektor Opery Krakowskiej mówili o tegorocznej edycji wydarzenia. Zwrócili uwagę, że jest niezwykle międzynarodowa i na bardzo wysokim poziomie. Organizatorów zaskoczyła duża ilość śpiewaków z Azji perfekcyjnie przygotowanych, nie tylko muzycznie, ale także językowo. Zwłaszcza jurorów polskich, urzekła polska wymowa zagranicznych śpiewaków. Co ciekawe, azjatyccy artyści w kuluarach podkreślali, że dla nich niezwykle prosty jest język polski i nie byli w stanie zrozumieć, dlaczego Polacy uważają, że ich język jest trudny do śpiewania.
Przesłuchania finałowe odbyły się z udziałem publiczności, która oklaskiwała artystów. Koncertowi towarzyszyły wielkie emocje, bo poziom Konkursu był wysoki. Była to – jak mówiła dziennikarzom Małgorzata Walewska – wojna nerwów. Śpiewacy wykonywali po dwie arie, wybrane przez siebie z obowiązkowej listy utworów. Artystom towarzyszyła Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Piotra Sułkowskiego.
Finał poza Nowym Sączem, odbył się po raz pierwszy w historii Konkursu. Występ na scenie operowej, był dla wielu artystów nie tylko dużym przeżyciem, ale i szansą na większą promocję.
Śpiewaków oceniało międzynarodowe jury, pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej, w którym zasiadali: Marcin Habela – Profesor śpiewu na Genewskim Uniwersytecie Muzycznym, doradca artystyczny Akademii Muzycznej im. Tibora Vargi w Sion w Szwajcarii i Akademii Muzycznej szkoły Anargyriosa i Korgialeniosa na Spetses w Grecji; Beata Klatka – Dyrektor Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki oraz Kierownik AKADEMII OPEROWEJ Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie; Dominik Licht – Konsultant w zakresie castingu w Duńskiej Operze Królewskiej w Kopenhadze; Rebekah Rota – Dyrektor Opery w Wuppertalu w Niemczech (od sezonu 2023/2024); Keith Bernard Stonum – Dyrektor Artystyczny Jungen Oper im NORD (Staatsoper Stuttgart, Niemcy), śpiewak oraz Wojciech Maciejowski (sekretarz).
W sobotę, 13 września, o godz. 12:00, w Hotelu Beskid w Nowym Sączu, odbędzie się konferencja prasowa, podczas której laureaci, jurorzy, a także organizatorzy Konkursu będą do dyspozycji mediów.
Wieczorem zaś, o godz. 18:00, w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu rozpocznie się Koncert Laureatów, podczas którego zwycięzcom zostaną wręczone nagrody. Wydarzenie będzie transmitowane na stronie: www.adasari.pl
Przypomnijmy, organizatorem Konkursu jest Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu, a współorganizatorem tej edycji – Opera Krakowska.
Koncert Finałowy
Konferencja prasowa w Krakowie
Z przyczyn technicznych w werdykcie XX Międzynarodowego Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu, który został odczytany dziś, o godzinie drugiej w nocy, wkradł się błąd. Nagrodę Sekcji Teatrów Muzycznych Związku Artystów Scen Polskich (po 1.100 zł) dla największych osobowości artystycznych Konkursu otrzymali: Weronika Rabek, mezzosopran (Polska) i Liang Wei, tenor (Chiny), a nie jak wcześniej podaliśmy Justyna Khil. Zarówno śpiewaków, jak i fundatorów nagrody przepraszamy! Organizatorzy Konkursu
Protokół jury
XX Międzynarodowego Konkursu
Sztuki Wokalnej im. Ady Sari
w Nowym Sączu
Jury w składzie: Małgorzata Walewska – przewodnicząca, Marcin Habela, Beata Klatka, Dominik Licht, Rebekah Rota, Keith Bernard Stonum oraz Wojciech Maciejowski – sekretarz, przyznało następujące nagrody:
PIERWSZA NAGRODA W KATEGORII GŁOSÓW ŻEŃSKICH W WYSOKOŚCI 24.000 zł
nie przyznano
DWIE DRUGIE NAGRODY W KATEGORII GŁOSÓW ŻEŃSKICH W WYSOKOŚCI PO 11.000 zł KAŻDA
Weronika RABEK, mezzosopran, Polska
Hyejin LEE, sopran, Korea Południowa
TRZECIA NAGRODA W KATEGORII GŁOSÓW ŻEŃSKICH W WYSOKOŚCI 6.000 zł
Celine MUN, sopran, Korea Południowa
PIERWSZA NAGRODA W KATEGORII GŁOSÓW MĘSKICH W WYSOKOŚCI 24.000 zł
Chao LIU, baryton, Chiny
DRUGA NAGRODA W KATEGORII GŁOSÓW MĘSKICH W WYSOKOŚCI 11.000 zł
Liang WEI, tenor, Chiny
TRZECIA NAGRODA W KATEGORII GŁOSÓW MĘSKICH W WYSOKOŚCI 6.000 zł
nie przyznano
2 WYRÓŻNIENIA W WYSOKOŚCI PO 2.500 ZŁ KAŻDE
Iryna HAICH, mezzosopran, Ukraina
Adrian JANUS, baryton, Polska
NAGRODY SPECJALNE
NAGRODA W WYSOKOŚCI 3.000 ZŁ ZA WYBITNE WYKONANIE CYKLU PIEŚNI
Justyna KHIL za wykonanie Pięciu pieśni do słów Juliana Tuwima: Modlitwa, Szczęście, Przymierze, Erratum, Wszystko
NAGRODA IM. HELENY ŁAZARSKIEJ W WYSOKOŚCI 5.000 ZŁ ZA NAJLEPSZE WYKONANIE UTWORU WOLFGANGA AMADEUSZA MOZARTA
Justyna KHIL za wykonanie arii Donny Elviry In quali eccessi/Mi tradi quell’alma ingrata z II aktu opery Don Giovanni
Fundatorem Nagrody jest Antoni Malczak, Inicjator i Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w latach 1985-2019
Fundatorem Nagrody jest Antoni Malczak, Inicjator i Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w latach 1985-2019
NAGRODA IM. ADY SARI W WYSOKOŚCI 2.000 ZŁ DLA NAJLEPSZEGO OBIECUJĄCEGO SOPRANU KOLORATUROWEGO
Hyejin LEE
Fundatorem Nagrody jest Jacek Lelek, Burmistrz Miasta Starego Sącza
Fundatorem Nagrody jest Jacek Lelek, Burmistrz Miasta Starego Sącza
NAGRODA W WYSOKOŚCI 3.000 ZŁ ZA WYBITNE WYKONANIE UTWORU POLSKIEGO
Justyna KHIL za wykonanie sceny i arii Halki Ha! Dzieciątko nam umiera / O mój maleńki z IV aktu opery Halka
Fundatorem Nagrody jest Bartosz Kaliński, Burmistrz Miasta Wadowice
Laureat Nagrody otrzymuje również obraz olejny pt. „Kalwaria” autorstwa Małgorzaty Wójtowicz-Cichoń
Fundatorem Nagrody jest Towarzystwo Miłośników Ziemi Wadowickiej
NAGRODA W WYSOKOŚCI 2.000 ZŁ ZA NAJLEPSZE WYKONANIE UTWORU KOMPOZYTORA URODZONEGO PO 1950 ROKU
Leonie PAULUS za wykonanie utworu Wespe Enno Poppego
NAGRODA ZWIĄZKU ARTYSTÓW WYKONAWCÓW STOART W WYSOKOŚCI 10.000 ZŁ DLA NAJLEPSZEGO POLSKIEGO LAUREATA KONKURSU
Justyna KHIL
2 NAGRODY SEKCJI TEATRÓW MUZYCZNYCH ZWIĄZKU ARTYSTÓW SCEN POLSKICH PO 1.100 ZŁ KAŻDA DLA NAJWIĘKSZYCH OSOBOWOŚCI ARTYSTYCZNYCH KONKURSU
ORAZ
2 NAGRODY SEKCJI TEATRÓW MUZYCZNYCH ZWIĄZKU ARTYSTÓW SCEN POLSKICH W POSTACI UDZIAŁU LAUREATÓW KONKURSU W KONCERCIE W DNIU ARTYSTY ŚPIEWAKA W WARSZAWIE
Weronika RABEK
Liang WEI
Liang WEI
NAGRODA ORFEO FUNDACJI IM. BOGUSŁAWA KACZYŃSKIEGO W WYSOKOŚCI 7.000 ZŁ DLA NAJLEPSZEGO POLSKIEGO GŁOSU ZA NAJLEPSZE WYKONANIE ARII OPEROWEJ W FINAŁOWYM ETAPIE KONKURSU
Justyna KHIL
NAGODA DLA NAJMŁODSZEGO UCZESTNIKA KONKURSU W WYSOKOŚCI 4.000 ZŁ
Zhengyu LI
2 NAGRODY W WYSOKOŚCI PO 4.000 ZŁ DLA WYRÓŻNIAJĄCEGO SIĘ PIANISTY – AKOMPANIATORA
Rozalia KIERC
Manfred SCHIEBEL
2 NAGRODY FILHARMONII KRAKOWSKIEJ IM. KAROLA SZYMANOWSKIEGO W POSTACI UDZIAŁU LAUREATÓW KONKURSU W KONCERTACH W SEZONIE ARTYSTYCZNYM 2023/2024 ORAZ 2024/2025
Justyna KHIL
Weronika RABEK
NAGRODY TEATRU WIELKIEGO-OPERY NARODOWEJ W WARSZAWIE W POSTACI UDZIAŁU W KONCERCIE W ROKU 2024
Hyejin LEE
Liang WEI
NAGRODA AKADEMII OPEROWEJ TEATRU WIELKIEGO-OPERY NARODOWEJ W WARSZAWIE W POSTACI UDZIAŁU W WARSZTATACH W ROKU 2023
Gabriela CELIŃSKA-MYSŁAW
2 NAGRODY KRAKOWSKIEJ OPERY KAMERALNEJ W POSTACI UDZIAŁU LAUREATÓW KONKURSU W SPEKTAKLU OPEROWYM W SEZONIE ARTYSTYCZNYM 2023/2024 ORAZ 2024/2025
Justyna KHIL
Adrian JANUS
NAGRODA OPERY W WUPPERTALU W POSTACI ZAPROSZENIA DO UDZIAŁU W PRZEDSTAWIENIU OPEROWYM W SEZONIE ARTYSTYCZNYM 2024/2025
Lukas Enoch LEMCKE
10 NAGRÓD W POSTACI BIŻUTERII DLA WSZYSTKICH FINALISTÓW KONKURSU ORAZ LAUREATKI NAGRODY ZA NAJLEPSZE WYKONANIE UTWORU KOMPOZYTORA URODZONEGO PO 1950 ROKU UFUNDOWANE PRZEZ SKLEP JUBILERSKI SEZAM BOGDAN BUCZEK W NOWYM SĄCZU
20 ZESTAWÓW KOSMETYKÓW DLA WSZYSTKICH FINALISTÓW KONKURSU ORAZ LAUREATKI NAGRODY ZA NAJLEPSZE WYKONANIE UTWORU KOMPOZYTORA URODZONEGO PO 1950 ROKU UFUNDOWANE PRZEZ PERFUMERIĘ DOUGLAS
Nagrody pieniężne, poza wyżej wymienionymi, które zostały ufundowane przez samorządy, stowarzyszenia i osoby prywatne, są finansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu MUZYKA oraz Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu jako głównego organizatora Konkursu.