Konkursowy Szpieg - I etap, cz. 2

Recenzje autorstwa Barbary Zamek z przesłuchań uczestników z drugiej części I etapu XIX Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.

Wiktor Kowalski | baryton

mężczyzna w garniturze Drugi dzień przesłuchań rozpoczął baryton Wiktor Kowalski. Jako pierwszą, wykonał arię "Si può? Si può?" R. Leoncavalla. Pokazał w niej wrażliwość i muzykalność. Jego głos ma piękną barwę, ale słychać w nim lekkie nosowanie i nie brzmi całkiem swobodnie. "Rivolgete a lui lo sguardo" W.A. Mozarta, to druga aria jaką zaprezentował solista. Zaśpiewał ją z dużym wdziękiem, świetnie interpretując tekst.

Maksymilian Skiba | baryton

Arią "Donne mie, la fate a tanti" W.A. Mozarta energicznie rozpoczął swój występ baryton Maksymilian Skiba. Ma lekki głos o jasnej barwie, nieskazitelną dykcję i dużo pewności siebie na scenie. Jako drugi utwór członkowie Jury wybrali pieśń S. Moniuszki "Dziad i Baba". Solista świetnie odtworzył aktorsko wszystkie postaci. Baba miała skrzekliwy głos, dziad ciemną, głęboką barwę, a śmierć szyderczą i przyprawiającą o dreszcze. Śpiewak za mocno wybijał wszystkie sylaby w słowach, przez co miejscami zabrakło legata.

DOMINIKA ŠKRABALOVÁ | mezzosopran

Czeska mezzosopranistka Dominika Škrablová wykonała recytatywy i arie "È destin, debbo andarmene… / Marcello mio" R. Leoncavalla oraz "Ah scostati / Smanie implacabili" W.A. Mozarta. Solistka ma ciekawą barwę głosu i dużą wrażliwość. Śpiewała emocjonalnie i z widocznym zaangażowaniem. Starała się pięknie prowadzić frazy, czasami tak bardzo, że głos zdawał się wymykać jej spod kontroli. Momentami miała problemy z intonacją, a głos w wysokim rejestrze brzmiał ostro.

Karol Skwara | bas

Bas Karol Skwara jako pierwszy utwór wybrał arię "O Isis und Osiris" W.A. Mozarta. Zaprezentował świetną wymowę i klarowną dykcję. Mimo to śpiewał dość monotonnie i momentami miał problem z intonacją. Towarzyszący mu przy fortepianie Michał Biel pięknie poprowadził frazę muzyczną. Drugą arię "Un ignoto, tre lune or saranno" G. Verdiego śpiewak wykonał dużo swobodniej. Ciekawie interpretował tekst i budował napięcie.

Dominika Stefańska | mezzosopran

Recytatywem i arią "Maledetta fortuna / Amore nel mio petto" J. Haydna rozpoczęła swój występ mezzosopranistka Dominika Stefańska. Świetnie podała tekst w recytatywie, a w arii pokazała ciekawe różnice dynamiczne. Jako drugą pozycję członkowie Jury wybrali arię "Torna di Tito a lato" W.A. Mozarta. Oba utwory solistka zinterpretowała w elegancki, przemyślany sposób. Jej głos brzmiał nośnie i ciepło, chociaż czasami zabrakło mu swobody.

Jakub Schmidt | bas

Bas, Jakub Szmidt rozpoczął swój występ utworem "Blogoslavlaju vas lesa" P. Czajkowskiego. Ma ciepły, krągle brzmiący głos. Pięknie prowadził legatowe frazy. W kolejnej arii "O Isis und Osiris" W.A. Mozarta ciekawie podał tekst, chociaż niemiecka wymowa nie była idealna. Solista świetnie interpretuje i ma dużą wrażliwość. Jego głos nie brzmi całkiem swobodnie i czasami słychać w nim zbyt duże wibrato.

Katarzyna Szymkowiak | mezzosopran

Bardzo precyzyjne koloratury zaprezentowała w arii "Armatae face et anguibus" A. Vivaldiego mezzosopranistka Katarzyna Szymkowiak. Śpiewała z dużym zaangażowaniem świetnie interpretując tekst. Każda emocja była czytelna, zarówno dzięki klarownej wymowie jak i adekwatnej gestykulacji. W kolejnej arii "Deh per questo" W.A. Mozarta solistka musiała zmierzyć się z dłuższymi frazami. Przy legatowym śpiewie jej głos miał mniej wyrównaną barwę i czasami brzmiał nieczysto.

Anna Thun | mezzosopran

Mezzosopranistka Anna Thun wykonała arię "Stella del marinar" A. Ponchielliego oraz "Venga pur, minacci, e frema" W.A. Mozarta. Śpiewaczka pokazała wrażliwość muzyczną i przemyślaną interpretację. Jej głos brzmiał mało nośnie. Miała też problemy z intonacją.

Andżelika Wiśniewska | mezzosopran

Mezzosopranistka Andżelika Wiśniewska razem z pianistą Pawłem Sommerem zbudowali magiczny nastrój wykonując arię "Wie Du warst! Wie Du bist!" R. Straussa. Śpiewaczka zaprezentowała świetną niemiecką wymowę, czytelną i trzymającą w napięciu interpretację oraz dużą wrażliwość muzyczną. Jako drugi utwór, członkowie Jury wybrali "Ah scostati / Smanie implacabili" W.A. Mozarta. Solistka energicznie i z dużym zaangażowaniem zaprezentowała rozedrganie emocjonalne Dorabelli. Tylko przy wznoszących się frazach w dynamice forte jej głos brzmiał odrobinę mniej swobodnie.

Wiktoria Wizner | mezzosopran

Dokładnie ten sam repertuar co poprzedniczka, wykonała mezzosopranistka Wiktoria Wizner. Arię arii "Wie Du warst! Wie Du bist!" zaśpiewała nośnym dźwiękiem, dobrze podając tekst. Wymowa niemiecka nie była idealna i brakowało legata. Arię i recytatyw "Ah! scostati / Smanie implacabili" solistka zdecydowała się wykonać w jednolitej dynamice forte z niekorzyścią dla interpretacji.

Karolina Zdrojkowska-Pytlak | sopran

Sopranistka Karolina Zdrojkowska-Pytlak zaśpiewała utwory "Ecco, respiro appena / Io son l’umile ancella" F. "Cilèi oraz Crudele! Ah no, mio bene! / Non mi dir, bell’idol mio" W.A. Mozarta. Solistka ślicznie prezentowała się na scenie. W jej interpretacji słychać było dużą wrażliwość i zrozumienie wykonywanych utworów. Głos brzmiał jednak w sposób mało kontrolowany i śpiewaczka miała problemy z intonacją.

Sylwia Ziółkowska | sopran

Intymny nastrój zbudowała sopranistka Sylwia Ziółkowska w pieśni S. Rachmaninowa "Nie poj krasavica". Solistka zaśpiewała ją delikatnym dźwiękiem i ciekawie interpretowała tekst. Brakowało różnic dynamicznych ponieważ forte i piano brzmiały zbyt podobnie. Jako drugi utwór członkowie Jury wybrali arię Tiger! Wetze nur die Klauen W.A. Mozarta. Śpiewaczka inteligentnie i z dużym zaangażowaniem zinterpretowała tę arię, ale jej głos nie brzmiał dość gęsto w bardziej dramatycznych momentach.

Chaoran Zuo | tenor

Chiński tenor Chaoran Zuo rozpoczął swój występ arią "Ah! mes amis" G. Donizettiego. Solista wydawał się bardzo pewny siebie i śmiało nawiązywał kontakt wzrokowy z publicznością. Pewnie atakował karkołomne, powtarzające się wysokie C. W średnicy solista miał problem z intonacją. Arię Ah lo veggio quell’anima bella W.A. Mozarta zaśpiewał z wdziękiem, ale tutaj również pojawiły się błędy w intonacji.

Adriana Banásová | sopran

Arie "Za štíhlou gazelou" A. Dvořáka oraz "Deh se piacer" W.A. Mozarta zaśpiewała słowacka sopranistka Adriana Banásová. Śpiewaczka ma dużo wdzięku i wyrazu na scenie, a jej głos posiada ciepłą barwę. Solistka zaśpiewała muzykalnie, jednak czasami miała problem z intonacją, a w jej głosie słychać było powietrze.

Justyna Bluj | sopran

Sopranistka Justyna Bluj pięknie wykonała arię i recytatyw "Celui don’t la parole / Il est doux, il est bon" J. Masseneta. Śpiewała bez wysiłku, nośnym, pewnie prowadzonym głosem. Pokazała ciekawą interpretację i imponujące piano. Zabrakło wyraźniejszych spółgłosek. Drugą arię "Porgi amor" W.A. Mozarta, solistka zaczęła bardzo delikatnie, przez co głos wydawał się mniej oparty. Miała też problem z podejściem do wysokich dźwięków.

Robin Červinek | baryton

Czeski baryton Robin Červinek rozpoczął swój występ arią "Rivolgete a lui lo sguardo" W.A. Mozarta, a następnie wykonał arię "Bella siccome un angelo" G. Donizettiego. Widać było, że solista ma dobrze przemyślaną interpretację. Zaprezentował świetną dykcję i pewne, dźwięczne góry. Dolny rejestr był mniej słyszalny i czasami brzmiał nieczysto.

KETEVAN CHUNTISHVILI | sopran

Gruzińska sopranistka Ketevan Chuntishvili z dużą swoboda zaprezentowała utwory "Je marche sur tous les chemins / Obéissons quand leur voix appelle" J. Masseneta oraz "E Susanna non vien / Dove sono" W.A. Mozarta. Solistka dostosowywała dynamikę i kolor głosu do przemyślanej w każdym szczególe interpretacji. Pokazała całą paletę emocji. Jej głos brzmiał dźwięcznie i czarował piękną barwą.

Shira Cohen | sopran

Shira Cohen, sopranistka izraelsko-czeskiego pochodzenia, rozpoczęła swój występ od emocjonalnej interpretacji arii "What a curse for a woman / Steal me" C. Menottiego. Zaprezentowała świetną dykcję i bardzo dobry wyraz sceniczny. Jako drugą arię, członkowie Jury wybrali "Porgi amor" W.A. Mozarta. Głos solistki brzmiał mniej pewnie niż w pierwszej arii. Pojawiło się intensywne wibrato, a górny rejestr nie brzmiał swobodnie.

Dominika Dobrolińska | sopran

Arią i recytatywem "Ah! Tardai troppo / o luce di quest’anima" G. Donizettiego rozpoczęła swój występ sopranistka Dominika Dobrolińska. Śpiewała z wdziękiem równo prowadzonym głosem. Niestety w jej interpretacji zabrakło bardziej przemyślanego podania tekstu. Druga aria, "Durch Zärtlichkeit und Schmeicheln" W.A. Mozarta, bardziej pasowała do jej barwy głosu. Wydawało się też, że czuje się ona w tym utworze swobodniej przez co wykonanie było bardziej wyraziste.

Adrian Domarecki | tenor

Tenor Adrian Domarecki rozpoczął swój występ świetnym wykonaniem recytatywu i arii "Lunga da lei / De miei bollenti spiriti" G. Verdiego. Zaprezentował przemyślaną interpretację i świetną dykcję. Ze swobodą budował frazy muzyczne, a jego głos brzmiał pewnie we wszystkich rejestrach. Jako drugą pozycję członkowie Jury wybrali arię "Il mio tesoro" W.A. Mozarta. Solista podporządkował każdą frazę muzyczną przekazywanym przez siebie emocjom. Nawet koloratury były zaśpiewane z wyrazem. Momentami emocji w głosie było wręcz za dużo, co wpłynęło na jego mniej swobodne brzmienie.

Olga Dyadiv | sopran

Ukraińska koloratura Olga Dyadiv wykonała utwory "En proie à la tristesse" G. Rossiniego oraz "Dal tuo gentil sembiante" W.A. Mozarta. Śpiewaczka ma imponujące i nasycone górne dźwięki, natomiast jej inne rejestry są mniej dźwięczne. Utrudnia to zróżnicowanie dynamiczne utworów. Solistka dobrze podaje tekst i ma ciekawy wyraz.

Paulina Dybowska | mezzosopran

Utwory "Fia dunque vero / O mio Fernando" G. Donizettiego oraz "Ah! scostati / Smanie implacabili" W.A. Mozarta zaprezentowała mezzosopranistka Paulina Dybowska. Solistka wdzięcznie prezentuje się na scenie. Dysponuje głosem o ciepłej barwie z ładnie brzmiącymi dołami. W wyższych rejestrach w głosie pojawia się powietrze i można zauważyć problemy z intonacją.

Magdalena Dydo | mezzosopran

Mezzosopranistka Magdalena Dydo wykonała arię "Cruda sorte" G. Rossiniego oraz recytatyw i arię "Ah! scostati / Smanie implacabili" W.A. Mozarta. Solistka zaśpiewała te utwory muzykalnie i sprawnie dykcyjnie. Jej głos ma ładną i wyrównaną barwę, ale brzmiał mało dźwięcznie.